Snowboard - Technika jízdy
Pokud umíš jezdit na lyžích, předtím než začneš absorbovat následující informace a zkoušet se postavit na snowboard, zapomeň na chvíli, že lyže vůbec existují. Pokud na lyžích nejezdíš, vůbec to nevadí, spíše naopak. Technika jízdy na prkně je totiž trochu o něčem jiném než lyžování a vnášením některých technických prvků z lyžování do výuky na snb si můžeš dost komplikovat situaci.
Snowboard se ovládá dynamickým přenášením váhy těla na jednu nebo druhou hranu (FS nebo BS) a dále také změnou poměru v rozložení váhy mezi přední a zadní nohu. Přenesením váhy těla na špičku nebo patu přední nohy zatížíš snb na hraně, po které pak díky jejímu vykrojení prkno ochotně zatočí - udělá oblouk. Prkno v oblouku nejede jen po hraně, ale z velké části i po skluznici - tomuto oblouku říkáme "smykový oblouk" (nebo taky driftový či smýkaný) - snowboard při tomto oblouku totiž kromě toho, že zatáčí, taky zároveň sklouzává (smýká se) ve směru spádnice (čili z kopce dolů). Je to jeden ze základních oblouků, který je nejjednodušší na provedení a proto se taky vyučuje jako první.
Pokud je oblouk veden pouze po hraně, či s naprosto minimální účastí skluznice (danou např. bořivostí sněhu), jedná se o tzv. "řezaný oblouk" (nebo Carvingový), který je základem jízdy na sjezdovém Carving prkně. Při tomto provedení oblouku prkno skutečně "vykrojí" čistý oblouk bez toho, aby sklouzávalo, protože jeho hrana je pevně zařízlá do sněhu. Vedení oblouku co nejvíce po hranách je nezbytné ale např. i při rychlé jízdě s FS prknem na tvrdém zmrzlém sněhu nebo ledových plotnách - tímto způsobem lze i tu nejhorší plotnu elegantně a bezpečně zdolat (s driftovým obloukem toho v takovém případě moc nenaděláš - pojede si to kam chce). Kromě toho při řezaných obloucích navíc zažiješ ten supr pocit, kdy tě odstředivá síla pěkně tlačí k prknu a ty se můžeš v oblouku pořádně naklonit.
Řezané i smykové oblouky lze dále rozdělit na 3 varianty provedení - základní, s odlehčením nahoru a s odlehčením dolů, ale pro začátek si určitě bohatě vystačíš s dobrou znalostí provedení základního smykového oblouku, případně jeho "řezanější" varianty, prováděné více po hranách (taková kombinace smykového a řezaného oblouku). Nadlehčování v oblouku (nahoru nebo dolů) jezdci výrazně usnadňuje přehranění a navíc poskytuje možnost plynule během "vyjíždění" oblouku dávkovat zatížení hrany (dokonalé "prošlápnutí" prkna) a tím zajišťuje perfektní a velmi stabilní kontakt prkna (hran) se sněhovým povrchem, což je velmi důležité především při dynamické jízdě řezanými oblouky.
Výuka základů jízdy pro tebe bude znamenat minimálně první dvě hodiny dost pádů a celkově dost nedobrovolného kontaktu se sněhem, bez toho to prostě nejde, takže s tím počítej. Pokud ale budeš mít patřičné vybavení (dobré rukavice, kalhoty, bundu atd.) a budeš se trochu řídit teorií kontrolovaných pádů, nejen, že si nic nezlomíš, ale při troše štěstí ani nebudeš mít moc modřin. Tyto texty pocházejí z webu Snowboard - krotíme prkno www.tenzor.cz/snowboard
Goofy nebo Regular - kterou nohou dopředu ?
Předtím, než se s prknem vydáš na sníh, musíš mít správně nastavené vázání - čili musíš vědět, jakou nohou budeš jezdit dopředu. Budeš-li jezdit dopředu pravou, je to postoj GOOFY, budeš-li jezdit dopředu levou, je to postoj REGULAR.
Jak to zjistit ? - je více způsobů, rozhodně to nesouvisí s tím, jestli jsi pravák nebo levák. Pokud zvolíš chybný postoj, budeš se učit ježdění jen velmi těžce nebo se to nenaučíš vůbec.
Vyzkoušená metoda: sklouzni se opakovaně po něčem jako je led nebo podlaha - ta noha, po které jedeš, ta bude na prkně vepředu, ta noha, kterou se odrážíš a stabilizuješ sklouznutí, ta bude na prkně vzadu. Pokud si nebudeš po této zkoušce jist(a), je tu druhá metoda: požádej někoho z tvého okolí, ať do tebe ve chvíli, kdy to nebudeš čekat, trochu strčí ze zadu a sleduje tvé nohy - ta noha, kterou vykročíš, ta bude na prkně vepředu. Požádej jen toho, kdo ti tímhle pokusem nepřivodí těžké zranění např. hlavy o stůl nebo o zeď. Selže-li i tato metoda, řiď se tím, jak si jezdil(a) na koloběžce - noha, kterou se odrážíš, ta bude na prkně vzadu. Pokud ti ani jedna metoda nedala odpověď na tuto otázku, jsi asi hodně vyjímečný případ a můžeš začít jezdit s postavením nohou jak chceš. Tyto texty pocházejí z webu Snowboard - krotíme prkno www.tenzor.cz/snowboard
Základní jízdní postoj na snowboardu
Jak vyplývá už z jeho názvu, základní jízdní postoj na prkně je prostě základem ježdění, takže se mu budu věnovat nejdřív. Pokud se nenaučíš správný základní postoj, budeš na to neustále doplácet,a to jak při výuce a zdokonalování jízdy, tak později i při pokusech o nějaký ten trik nebo skok. Ve správném základním jízdním postoji je poloha a rozložení hmotnosti těla takové, že prkno nemá při přímé jízdě tendenci nikam samo zatáčet. Tento postoj je podmínkou pro stabilní a bezpečnou jízdu, protože ti umožní kdykoliv rychlou změnu směru jízdy nutnou např. pro vyhnutí se nečekané překážce nebo přejetí nerovnosti v cestě. Na snowboardu se stojí narozdíl od lyží bokem ke směru jízdy, ramena a trup jsou kolmo k ose vázání přední nohy a hlava je vytočená do směru jízdy, abys viděl(a), kam se právě řítíš. Pozor, mnoho začátečníků vytáčí čelem ke směru jízdy spolu s hlavou i celé tělo (ramena) a to je zásadní chyba - snowboard má totiž snahu jet přibližně rovnoběžně s osou tvých ramen, tzn. že budeš neustále muset vyrovnávat jeho snahu zatáčet a bude se ti špatně měnit směr jízdy. Váha těla musí být z větší části na přední noze (60%). Jakmile přeneseš váhu na zadní nohu, snowboard půjde špatně ovládat, případně vystřelí dopředu a stane se zcela neovladatelný - co bude následovat potom, to je ti asi jasný...
Ruce jsou pro jízdu na prkně ze všech částí těla nejméně důležité, mohou ale dobře posloužit k lepšímu rozložení váhy při dynamičtější jízdě, ke stabilizaci při doskoku nebo při provádění některých triků. Nejčastěji se vyučuje ten způsob držení rukou při jízdě, kdy přední ruka je mírně zvednutá do směru jízdy a zadní ruka je buďto u břicha (jako bys držel(a) kytaru) nebo je mírně před tělem (vypadá to líp a je to i lepší pro rozložení váhy). Ruce lze držet i uvolněně podél těla. Ruce by při jízdě měly být v klidu, jakékoliv zoufalé kroužení a mávání rukama během jízdy už na dálku vypovídá o špatné technice tvé jízdy. Nohy jsou naopak pro jízdu na snowboardu velice důležité - při jízdě měj vždy mírně pokrčená kolena, abys dobře vyrovnával(a) nerovnosti terénu. Díky pokrčeným kolenům se také sníží tvoje těžiště, což přispěje k lepší stabilitě jízdy a sníží riziko úrazu v případě pádu (padáš z menší výšky). Nohy musí být pokrčené a uvolněné - žádnou křeč. V základním jízdním postoji drž záda rovně.
Základní jízdní postoj alpský verze 1 (kliknutím zvětšíš)
Základní jízdní postoj alpský verze 2 (kliknutím zvětšíš)
Pro provádění freestyle triků a skoků je kromě charakteristického nastavení úhlů a rozteče vázání také charakteristický FreeStyle základní postoj - ruce volně podél těla, pokrčená kolena od sebe, ramena a trup rovnoběžně se snowboardem, rovnoměrné rozložení váhy na obě nohy - těžiště nad středem snowboardu. Tyto texty pocházejí z webu Snowboard - krotíme prkno www.tenzor.cz/snowboard
Základní postoj pro FreeStyle (kliknutím zvětšíš)
Nošení snowboardu a nastupování
Prkno je doporučeno nosit po paží, držet jej rukou za spodní hranu v místě mezi vázáním, skluznicí od těla (když jsou hrany pořádně ostré, umí i naříznout bundu) nebo za zády s rukama přes prkno (dobře to rovná záda). Rozhodně držet prkno za přezku vázání a tahat ho za sebou po zemi jako gumovýho kačera nevypadá moc profesionálně a navíc si ho tak můžeš poškodit.
Snowboard pokládej vždy vázáním na sníh (čili skluznicí vzhůru) a ještě se ujisti, že se nemůže překlopit (takovej větrnej poryv nahoře na kopci dokáže prkno docela bez problémů vymrštit do vzduchu a pak je vymalováno). Prkno,který ti ujede a nekontrolovaně se řítí po sjezdovce dolů (jede rychleji než lyže a vždycky rovnou dolů), je docela dost nebezpečný - někde pod kopcem může lehce někomu zlámat nohy nebo vaz, kromě toho už ho taky nemusíš najít.
Na snowboard nastupuj tak, že jej položíš kolmo ke spádnici (spádnice je pomyslná přímka ze svahu rovnou dolů), zasekneš zadní hranou do sněhu, naklopíš k sobě a v sedě čelem ze svahu nazuješ nejprve přední nohu, poté zadní. Pokud máš bezpečnostní popruh, připevni ho jako první. Nejdřív utahuj nártovou přezku vázání, po jejím dotažení teprve přezku u špičky boty (to zajistí, že ti bota dobře sedne do vázání). Pokud jsi s prknem na dostatečně rovném místě, můžeš nastupovat i vestoje. Má-li tvoje prkno nášlapné Step-in vázání, je rovná nástupní plocha dost důležitá, ale až se s prknem trochu sžiješ, budeš nastupovat jen přední nohou a zadní nacvakneš až za jízdy - pozor ale na zamrzlý sníh v tomhle vázání, abys nemusel(a) nedobrovolně ject celou sjezdovku "onefoot". Tyto texty pocházejí z webu Snowboard - krotíme prkno www.tenzor.cz/snowboard
Bez občasných pádů to ve snowboardingu dost dobře nejde, rozhodně v začátcích jsou časté pády jeho neodmyslitelnou součástí. Proto s tím musíš počítat, smířit se s tím a udělat vše pro zmírnění nebo eliminaci jejich následků. Obecně platí, že musíš při pádu co nejdřív dostat dolů své těžiště (čili zadek).
Pokud padáš dozadu ze svahu, bradu přitiskni k hrudníku, aby ses nepraštil(a) do hlavy a rozlož pád do kotoulu ( v případě prudšího svahu do více kotoulů). Vždy ve chvíli, kdy se nacházíš na zádech, snaž se zbrzdit své kutálení natažením nohou a zaseknutím prkna do sněhu, jinak skončíš až dole v boudě vlekaře. Pokud padáš dozadu do svahu, snaž se rozložit pád na celou plochu zad a při dopadu udeř rukama o sníh (kvůli zabránění odražení ledvin). Bradu opět k hrudníku. Dobré je dopadat s výdechem (zamezí vyražení dechu). Nikdy nepadej na dlaně a nedávej ruce pod sebe - hrozí zranění zápěstí a zlomeniny rukou. Budeš-li opakovaně padat pouze na zadek, asi si několik dalších dnů moc neposedíš. Pokud padáš dopředu čelem ke svahu, narovnej kolena (vytáhneš se tím vzhůru do svahu a budeš padat na větší plochu z menší výšky) a dopadni současně na obě předloktí. Pokud padáš dopředu ze svahu, opět se výrazně sniž v kolenou, rozlož pád do kotoulu s bradou u hrudníku a snaž se zastavit zaseknutím prkna. Tyto texty pocházejí z webu Snowboard - krotíme prkno www.tenzor.cz/snowboard
Vstávání a parkování se snowboardem
Pokud chceš začít krotit svůj snowboard, je nutné se s ním připoutaným k nohám taky zvednout ze země - zní to jednoduše, ale první pokus tě možná přesvědčí, že i takovou banální věc je nutné alespoň trochu umět.
Vstávat budeš ze dvou různých "parkovacích" (odpočinkových) poloh :
Parkovací poloha v kleče čelem do svahu - vstaneš současným odražením se rukama od země a natažením nohou tak abys měl(a) těžiště při zvedání nad boardem. Když to s odražením rukama přeženeš, můžeš se překlopit dozadu a začít se kutálet k nástupní stanici vleku - v tom případě použij metodu brždění popsanou v článku "Padání" a pokus opakuj.
Parkovací poloha v sedě čelem ze svahu - vstaneš tak, že skrčíš nohy (dostaneš se co nejblíž k boardu), pak se odrazíš rukama od země (příp. si můžeš razantněji máchnout rukama před sebe), natáhneš nohy - a ... už stojíš. Pokud to i v tomto případě přeženeš a dostaneš těžiště moc dopředu nebo zapomeneš držet ve vzduchu FS hranu snowboardu, uděláš si kotrmelec dopředu (pozor na hlavu a ruce - viz. odstavec "Padání") a jdeš na druhý pokus - o nic nejde.
Jiné parkovací a odpočinkové polohy ( např. V kleče čelem ze svahu nebo V sedě čelem ke svahu) nejsou moc pohodlné ani bezpečné a nepoužívají se. Pokud se v nich ocitneš, bude to pravděpodobně bezprostředně po neplánovaném pádu - v tom případě je dobré zaujmout s boardem jednu ze 2 standardních poloh.
Při parkování se svým snowboardem dbej na to, abys na sjezdovce nikoho neohrožoval(a) a nepřekážel(a) ostatním. Parkuj vždy u okraje sjezdovky nebo alespoň mimo hlavní jízdní trasu ostaních a na přehledném místě. Zaparkovat se snowboardem uprostřed sjezdovky a k tomu ještě nejlíp pod terénním zlomem nebo skokánkem je stejná, ne-li ještě větší zhovadilost, jako když si skupina lyžářů udělá odpočinkové a debatní stanoviště uprostřed sjezdovky na zlomu, přes který si snowboarders a FreeSkiers chtějí dávat své skoky. Bohužel je toto hloupé a pro všechny nebezpečné chování některých, většinou začínajících snowboardistů na našich sjezdovkách k vidění dost často a to dokonce i ve skupinovém provedení. Takže když sebou praštíš o zem zrovna v takovémhle kritickém místě, co nejrychleji se snaž přemístit někam stranou, aby ti za krkem nepřistál zkušenější snowboarder právě dokončující svoji BS360. Podle statistik horské služby většinou nepřežil právě ten, na kterém někdo jiný přistál. Tyto texty pocházejí z webu Snowboard - krotíme prkno www.tenzor.cz/snowboard
Konečně na prkně
A přichází okamžik, kdy se budeme věnovat cvikům zaměřeným na seznámení se s chováním snowboardu,na udržení rovnováhy a na práci s hranami. Před zahájením výuky ti rozhodně doporučuju udělat si ve vlastním zájmu malou rozcvičku na protažení a zahřátí svalů (jako ve škole při těláku), která ti pomůže předejít různým svalovým namoženinám nebo i zraněním, zvlášť pokud nejsi trénovanej(ná) na tenhle typ zátěže. Při snowboardování bude totiž namáhaná specifická skupina tvejch svalů, o kterých možná ani nevíš, že je máš (nejpozději 3.den po prvním tréninku už o nich o všech určitě budeš vědět velice dobře...). Vůbec si nemusíš připadat jako debil(ka) až si budeš na parkovišti u sjezdovky dělat pár dřepů a jiné prostocviky, profíci se rozcvičujou taky a mnohem důkladněji. Tyto texty pocházejí z webu Snowboard - krotíme prkno www.tenzor.cz/snowboard
Koloběžka - na rovném úseku si upni do vázání pouze přední nohu a zadní se odrážej od země (jako na koloběžce). Váhu těla měj zcela na přední noze, rovnoměrně na celém chodidle. Prkno musí jet rovně, pokud někam zatáčí, znamená to, že zatěžuješ více špičku nebo patu nohy. Pokus se odrážení stupňovat, aby se prkno více rozjelo, zadní nohu pak přilož na prkno mezi vázání (váha stále nad přední nohou) a zkoušej takhle rovně popojíždět. Zabrzdíš buď dojezdem do protisvahu nebo zadní nohou o sníh, v horším případě o nešikovně stojícího lyžaře či snowboardera v cestě.
Rovnováha - na rovném úseku si upni obě nohy do vázání a zkoušej si náklon na frontside i backside hraně na místě, nejdřív menší náklon postupně zvětšuj a snaž se udržet rovnováhu a nespadnout. Potom zkus s prknem neustále nakloněným na hraně kousek odskákat, dopředu, ozadu i do strany, po FS i BS hraně, případně se i otočit ve vzduchu. Zcela správně si budeš připadat jako klokan na snowboardu, ale díky těmhle prostocvikům z Austrálie si dobře nacvičíš udržení rovnováhy, což budeš potřebovat pro další snb pokusy.
Sesouvání - kromě toho, že teď ti pomůže procvičit práci s hranama, užiješ ho také později třeba při zdolávání prudkého svahu, který si netroufneš sjet. Na mírném kopci, čelem ze svahu se s prknem postav kolmo ke spádnici, váha těla je rozložená rovnoměrně na obě paty nohou (tzn. že stojíš na BS hraně prkna, FS hrana je nezatížená, příp.je mírně ve vzduchu). Plynulým přenášením váhy na obě špičky nohou (takže na FS hranu prkna) docílíš toho, že se prkno začne sesouvat z kopce dolů (musí se sesouvat pouze dolů, pokud zároveň odjíždí do strany, nemáš rozloženou váhu rovnoměrně na obě nohy). Zvedáním nebo snižováním špiček nohou reguluješ rychlost sesouvání. Počítej s tím, e pokud snížíš špičky příliš, zasekneš se FS hranou do sněhu a okamžitě poletíš dopředu na obličej. Stejným způsobem si cvik zkoušej i na FS hraně, princip stejný, akorát stojíš čelem ke svahu a sesouvání reguluješ zvedáním a snižováním pat nohou. Při zaseknutí BS hrany do sněhu pro změnu poletíš okamžitě na záda. Celý postup cviku si dobře promysli ještě v sedě, protože jakmile se s prknem postavíš, hned začne po sněhu ujíždět a ty musíš okamžitě správně reagovat.
Padající list - při tomto cviku budeš sjíždět svah stylem listu padajícího na zem - zprava doleva a zleva doprava. Opět se na mírném kopci postav s prknem kolmo ke spádnici, čelem ze svahu, plynulým přenesením větší části váhy na patu přední nohy docílíš toho, že prkno se začne kromě sesouvání dolů zároveň pohybovat i dopředu (Goofy doprava) a vyjede jakoby mírný oblouček. Těsně předtím než se ti prkno samo zastaví jízdou do svahu, přenes větší část váhy na opačnou nohu (patu zadní nohy) a prkno se ti rozjede stejným způsobem na druhou stranu. Hlavu měj vždy natočenou do směru jízdy a ukazuj si přední rukou dopředu (ve směru jízdy). Postup opakuj - sjeď tímto cik-cak způsobem celou cvičnou sjezdovku. Cvik procvičuj také na opačné hraně (FS, postoj bude čelem ke svahu, váha bude na špičkách).
Sesouvání šikmo svahem - cvik můžeš provádět jen ve směru tvé normální jízdy dopředu a procvičuj ho opět po obou hranách. Postav se na mírném kopci s boardem na kraj sjezdovky tak, abys jí mohl(a) jízdou dopředu šikmo přejet na opačnou stranu - tzn. že jsi-li Goofy, pro nácvik sesouvání na BS hraně budeš vyjíždět tento cvik z levého okraje sjezdovky (při pohledu shora dolů). V postavení boardem kolmo ke spádnici plynule přenes váhu na přední nohu, hlavu natočenou do směru jízdy, prkno pomalu rozjeď a udržuj ho v přímé jízdě (nesmí zatáčet) šikmo svahem až na druhý okraj sjezdovky. Rychlost sesouvání reguluj zatěžováním / odlehčováním hrany, po které se sesouváš. Před okrajem sjezdovky zastav přenesením váhy na obě nohy a výrazným zatížením hrany, po které si jel(a) - stejně jako když chceš zastavit při základním sesouvání ze svahu dolů. Po zastavení se přetoč s boardem na druhou stranu a pokračuj v jízdě po opačné hraně, opět šikmo svahem na druhý kraj sjezdovky. Cvik takto opakuj, dokud nezdoláš celou cvičnou sjezdovku až dolů.
Jízda šikmo svahem - stejně jako u sesouvání šikmo svahem se postav s boardem na tu správnou stranu cvičné sjezdovky, abys mohl(a) jet šikmo na druhý kraj. Plynule přenes váhu na přední nohu, hlavu natočenou do směru jízdy, prkno pomalu rozjeď a udržuj ho v šikmé jízdě svahem po hraně - prkno se u tohoto cviku při správném provedení nesesouvá dolů, ale jede pouze dopředu pěkně zařízlé hranou do sněhu - zanechává narozdíl od sesouvání ve sněhu jen úzkou stopu od hrany. Pokud je stopa za tebou širší nebo dokonce připomíná místo, kde se vyválelo divoký prase, je to neklamné znamení, že cvik děláš špatně. Rychlost reguluj zatěžováním / odlehčováním hrany, po které právě jedeš. Zastavení, otočení se s boardem a pokračování na druhou stranu cvičné sjezdovky proveď stejně jako u cviku Sesouvání šikmo svahem. I tento cvik procvičuj po obou hranách.
Vlnovka - tvoje poslední příprava na nácvik oblouků. Na mírném kopci se postav s boardem kolmo ke spádnici,čelem ze svahu. Plynule přenes váhu na přední nohu, hlavu natočenou do směru jízdy, board se ti rozjede a začne se stáčet ke spádnici. Těsně před tím, než se směr jízdy prkna srovná se spádnicí, začni zatěžovat přední nohou BS hranu, mírně natáčej ramena směrem ke svahu a postupně přesunuj váhu nad střed prkna. Takto se opět dostaneš do výchozí pozice kolmo ke spádnici. Cvik stále opakuj až k opačnému kraji cvičné sjezdovky.
Jízda na vleku - pokud si zvládnul(a) všechny předchozí cviky a už tě nebaví šlapání pěšky, má cenu uvažovat o jízdě vlekem. Pokud se ale o snowboarding opravdu zajímáš, určitě jsi už někdy slyšel(a), že jízda na vleku je to nejstrašnější, co může začínajícího snowboardera(derku) potkat - je to pravda! Jízda na vleku je to nejtěžší z celého výcviku a leckterý snowboarder se to nikdy nenaučí a pak až do smrti musí i tu nejdelší a nejprudší sjezdovku šlapat celou pěšky! Ne, buď v klidu,celá předchozí věta je jen takový můj nechutný žert, za který se ti omlouvám, takže teď opět vážně - jízda na vleku je banální věc, která někomu jde napoprvé, někomu napodruhé a někomu napotřetí, ale zatím to všichni začínající snowboarders na celém světě zvládli a ty nebudeš vyjímka. Chce to především bejt naprosto v klídku a nedělat z toho vědu. Většina slušnejch vlekařů ti při nesnázích nebo na požádání vyjde vstříc podáním tyče/kotvy, případně i zpomalením nebo zastavením vleku. Pro nácvik jízdy na vleku ti doporučuju vyhlédnout si nějaký méně vytížený vlek, na kterém zrovna nejezdí moc lidí a tam to v klídku natrénovat. Možná ti pomůže chvíli sledovat zkušenější snowboardery, jak si počínají na vleku oni, případně spolujízda na kotvě s někým takovým. Pro jízdu na vleku budeš využívat "koloběžku" čili jízdu pouze s přední nohou ve vázání, s oběma nohama ve vázání je to nepatrně komplikovanější a na některých vlecích i zakázané (kvůli bezpečnosti).
Postup : Dokoloběžkuj se svým snowboardem na stejnou pozici, ze které všichni ostatní na vleku vyjíždějí (chytají tyč/kotvu), většinou to bývá rovné místo, takže by ti board neměl nikam ujíždět, pokud by tomu tak nebylo, použiješ ke stabilizaci zadní nohu. Prkno měj natočené rovně do směru jízdy a váhu na přední noze (rovnoměrně na celé chodidlo, aby board jel rovně) jako při koloběžce. Jakmile uchopíš tyč pomy, zahákni si jí za stehno přední nohy (mezi nohy jako na lyžích, ona se přizpůsobí), kotvu si zahákni buď za stehno přední nohy nebo si jí dej pod zadek a zadní nohu si polož mezi vázání. Po zaháknutí tyče/kotvy počítej s tím, že během chvilky vlek zabere (takže to cukne) a ty tohle cuknutí musíš vyrovnat a ustát. Pomůžeš si tak, že po dobu prudkého rozjezdu (záběru vleku) zpevníš celé tělo a udržuješ rovnováhu. Jakmile se rozjedeš, tělo uvolníš, nohy mírně pokrčené a udržuješ stejnoměrné zatížení celé skluznice přední nohou, aby ti prkno jelo rovně. V případě,že trasa vleku není ideálně upravená a jsou v ní boule (téměř všechny tuzemské), lehce je vypružíš v kolenou nebo objedeš. Pokud se ti začne kousat hrana o sníh, nezmatkuj - odlehči hranu nebo s celým prknem trochu nadskoč. Pokud má trasa vleku boční sklon a prkno ti sjíždí z trasy, musíš uplatnit jízdu po hraně (jako při cviku Jízda šikmo svahem). Při jakémkoliv problému s rovnováhou nebo udržením směru jízdy si můžeš pomoct zadní nohou a po stabilizaci si jí zase "odlož" mezi vázání. Když už dojde k nejhoršímu a budeš se muset nedobrovolně válet po zemi, odpoj se co nejdřív od vleku a odval se stranou z jízdní trasy ať neohrožuješ ostatní. Těsně před výstupní rovinkou či kopečkem si přední rukou přitáhni tyč/kotvu, vyhákni a opatrně odhoď. Dej ale pozor, abys nezasáhl(a) někoho do hlavy. Odjeď stranou, abys nepřekážel(a) ostatním při vystupování, nazuj zadní nohu do vázání a tradá zase dolů.
Jízda na lanovce - přeprava lanovkou je naprosto bezproblémová a má své velké výhody především v tom, že jezdec si na ní odpočine a nabere síly na náročný sjezd dolů, což se o většině vleků říct nedá (některé tuzemské dlouhé a pomalé vleky se špatně upravenou stopou dokážou méně zdatného snowboardera i úplně vysílit). Pokud ještě neumíš koloběžku a potřebuješ se dostat na vrch jinak než pěšky, je lanovka jediné řešení - vezmeš si board do ruky a jedeš. Na lanovku se nastupuje tak, že jakmile tě závora turniketů "pustí" , dokoloběžkuješ (příp. dojdeš) na to místo, kde všichni ostatní nastupují, pokud je u lanovky jezdící nástupní pás, necháš se jím "odvézt" a pak už si jen hlídáš přijíždějící sedačku. Kdyby sis náhodou nevšimnul(a) přijíždějící sedačky, sama ti podrazí nohy a tím tě posadí. Pak už jen sklopíš ochranný rám, který máš nad hlavou a opřeš si o něj svůj board. Zhruba dvě sedačky před výstupní stanicí ochranný rám odklopíš a připravíš se na výstup. Pokud vás jede na sedačce víc, není od věci se dohodnout, kdo bude kterým směrem vystupovat a kam pojede, občas se totiž stane, že se při výstupu všichni do sebe zamotají, popadají a pak do nich ještě najedou ti z další sedačky a ...fuj. Jedeš-li na lanovce s boardem v ruce, po vystoupení rychle upaluj stranou z cesty, než tě někdo za tebou sejme. Není vhodné ani bezpečné z lanovky za jízdy skákat, a to ani když je pod ní metr prašanu. Tyto texty pocházejí z webu Snowboard - krotíme prkno www.tenzor.cz/snowboard
Základní smykový oblouk - Front Side - ze správného kraje cvičné sjezdovky se rozjeď v základním jízdním postoji (rozložení váhy 50/50 na obě nohy) se snowboardem šikmo svahem (čili Goofy do prava, z levého kraje sjezdovky, po BS hraně), v zápětí přenes větší část váhy na špičku přední nohy a plynule se natáčej směrem do oblouku i celým tělem, prkno bude rotaci těla následovat. Pomůžeš si i tím, že zároveň se zatěžováním špičky přední nohy budeš tlačit patou zadní nohy do prkna (čili zvedat špičky, váha je stále více na přední noze) - tím zkroutíš prkno jakoby do vrtule, což způsobí, že oblouk ti půjde jednodušeji a sníží se riziko, že se ti zasekne přední hrana. Jako další pomůcka ti může ze začátku posloužit natažená přední ruka ukazující do směru, kam chceš zatáčet. Tělo můžeš mírně naklonit do středu oblouku. Počítej s tím, že prkno bude reagovat s malým zpožděním, takže nezmatkuj, když ti prkno nezačne okamžitě zatáčet a pojede chvíli téměř rovně. V závěru oblouku rozlož váhu zase rovnoměrně na obě nohy a připrav se na zahájení oblouku na opačnou stranu. Snaž se provést oblouk tak, aby byl zakončen opět jízdou (nebo sesouváním) šikmo svahem (samozřejmě na opačnou stranu než začal). Back Side oblouk provedeš úplně stejným způsobem, obavy z mírného záklonu nejsou na místě. Jeden z oblouků je pro některé začátečníky z neznámých důvodů těžší (tvrdí se to), nebudu ti ale říkat který to je, protože jezdci, kteří to nevěděli, tak s tím neměli vůbec problém (včetně mně). Oba oblouky plynule navaž na sebe ve fázi jízdy (nebo sesouvání) šikmo svahem. Snaž se dělat plynulé a stejně velké oblouky o velkém poloměru na obě strany. Pozor - hodně začátečníků má tendenci šidit BS oblouk - nahrazují ho kombinací protirotace a smyku - jízda pak vypadá asi tak, že jezdec udělá docela pěkný FS oblouk, pak následuje prudké přetočení prkna smykem doprovázené protirotací a opět FS oblouk - tak to je faakt špatně a navíc to vypadá na sjezdovce děsně!
Smykový oblouk s odlehčením nahoru - rozjeď se ve výrazně sníženém základním postoji, váhu přenes více na přední nohu (60/40), před přehraněním udělej dynamický vertikální pohyb tělem nahoru, přehraň a během vyjíždění celého oblouku začni zase plynule snižovat své těžiště (postupně pokrčuj nohy) tak, aby si se dostal(a) těsně před dalším přehraněním do nejnižší polohy (jako na začátku). Oblouk dokončuj s rozložením váhy 50/50. Uvedený postup ti ulehčí přehranění a díky většímu tlaku na prkno se zlepší stáčení snowboardu do oblouku. Tento typ smykového oblouku je vhodný pro dynamičtější jízdu.
Smykový oblouk s odlehčením dolů - průběh vertikálního pohybu těla je u tohoto oblouku obrácený - dynamicky probíhá snížení postoje (podřep) před přehraněním a během vyjíždění oblouku se plynule zvedá těžiště (napřímení těla a propnutí kolen). Tento typ smykového oblouku je vhodný pro klidnější jízdu.
Oba typy smykových oblouků s nadlehčením trénuj až po dokonalém zvládnutí základního smykového oblouku. Tyto texty pocházejí z webu Snowboard - krotíme prkno www.tenzor.cz/snowboard
Tak a dostali jsme se k nejtěžšímu (ale zato nejefektnějšímu) typu oblouků - k obloukům řezaným, čili obloukům, které se jezdí pouze po hranách. Správné provedení řezaného oblouku vyžaduje dokonalou koordinaci pohybů těla a dokonalou práci s rovnováhou i odstředivými silami, které během oblouku na jezdce působí. Pro jízdu řezanými oblouky jsou sice určeny speciální snowboardy - sjezdová carvingová prkna s tvrdým vázáním, která jsou pro tuto techniku jízdy konstrukčně uzpůsobená, ale i s FreeStylovým boardem se dá při troše šikovnosti docela pěkně "říznout" oblouk po hraně. Pro nácvik řezaných oblouků je nutná vyšší rychlost, takže určitě se do řezaných oblouků nepouštěj, dokud nebudeš dokonale ovládat všechny varianty smykového oblouku, jinak si akorát rozbiješ nos. Pro tréning si zvol slušně upravenou modrou až červenou sjezdovku a neboj se prkno nechat trochu víc rozjet.
Základní řezaný oblouk - v základním jízdním postoji se vyšší rychlostí rozjeď šikmo svahem a oblouk začni plynulým náklonem celého těla do středu oblouku a postavením prkna na hranu. Náklon těla i tlak na hranu postupně během oblouku stupňuj tak, aby v závěru oblouku byl největší. Zatěžuj celou délku hrany (oběma nohama). Tělem ani rukama se do oblouku nenatáčej (nerotuj). S dokončením oblouku snižuj tlak na hranu i náklon - přesunuj tělo zpět do výchozího jízdního postoje, zakončuj oblouk jízdou šikmo svahem a připrav se na zahájení oblouku na opačnou stranu.
Řezaný oblouk s odlehčením nahoru - ve výrazně sníženém základním postoji se rozjeď vyšší rychlostí šikmo svahem. Dynamickým vertikálním pohybem těla směrem nahoru (napřímením) odlehči snowboard, přehraň a začni postupně plynule snižovat těžiště (podřep) spolu se stupňováním náklonu těla do středu oblouku. Tělo do směru oblouku nerotuje. Rozložení váhy v oblouku je 50/50. Plynulé snižování těžiště (a tím tlak na hranu) rozlož do celé délky trvání oblouku tak, abys v nejnižším bodě byl(a) až těsně před dalším přehraněním - oblouk dokončuj opět ve výrazně sníženém základním postoji v jízdě šikmo svahem. Při hodně dynamické jízdě, pro kterou je tento typ řezaného oblouku velmi vhodný, se ti může ve fázi odlehčení dostávat board až do vzduchu nad sníh.
Řezaný oblouk s odlehčením dolů - v základním postoji se rozjeď vyšší rychlostí šikmo svahem. Dynamickým vertikálním pohybem těla směrem dolů (podřepem) odlehči snowboard, přehraň a začni postupně plynule zvedat těžiště (napřimovat tělo, propínat kolena) spolu se stupňováním náklonu těla do středu oblouku. Tělo do směru oblouku nerotuje. Rozložení váhy v oblouku je 50/50. Plynulé zvedání těžiště (napřimování) rozlož do celé doby trvání oblouku tak, abys v nejvyšším bodě byl(a) až těsně před dalším přehraněním - oblouk dokončuj opět v základním postoji v jízdě šikmo svahem. Tento typ řezaného oblouku se používá méně, většinou pouze pro mírnější sjezdovky. Tyto texty pocházejí z webu Snowboard - krotíme prkno www.tenzor.cz/snowboard
|
|